English

Detstvo bez násilia



6 spôsobov, ako môžu rodičia podporovať svoje deti počas mimoriadnej situácie spôsobenej koronavírusom

6 spôsobov, ako môžu rodičia podporovať svoje deti počas mimoriadnej situácie spôsobenej koronavírusom

Rady psychológa, ako pomôcť deťom pracovať so svojimi emóciami, ktoré teraz môžu v dôsledku mimoriadnej situácie zažívať.

 

Mimoriadna situácia v súvislosti s koronavírusom môže spôsobovať pocity ako úzkosť, stres alebo neistota- tieto emócie sú silne prežívané deťmi všetkých vekových kategórií. Všetky deti spracovávajú tieto emócie odlišne, ak Vaše dieťa čelí zatvoreniu školy, zrušeným podujatiam alebo izoláciou od svojich priateľov, potrebuje cítiť, že je mi milované a podporované viac než kedykoľvek predtým.

Rozprávali sme sa s odborníčkou, psychologičkou pre adolescentov, úspešnou autorkou bestsellerov, novinárkou stĺpčekov v New York Times a dvojnásobnou matkou, doktorkou Lisou Damour o tom, ako môžete pomôcť vytvoriť pocit normálnosti doma, pokým  sa nastavujete na “nový (dočasný) normál”.

  1. Buďte pokojný a proaktívny.
  2. Dodržiavajte rutinu.
  3. Umožnite deťom prežívať ich pocity
  4. Porozprávajte sa s nimi o tom, čo počujú (k tejto téme)
  5. Vytvorte príjemné rozptýlenia
  6. Pozorujte svoje vlastné správanie.
  7. Buďte pokojný a proaktívny

“Rodičia by mali viesť pokojnú a proaktívnu konverzáciu so svojimi deťmi o koronavíruse a o tom, akú dôležitú úlohu v procese udržania si zdravia hrajú práve ony samotné. Povedzte im, že je možné, že /vy alebo Vaše deti/ môžu v určitom momente pociťovať symptómy, ktoré sú často veľmi podobné prechladnutiu alebo chrípke, a že sa nepotrebujú nevyhnutne cítiť nadmieru ohrozené,” odporúča doktorka Damour.  “Rodičia by mali podporovať svoje deti v tom, že ak sa necítia dobre alebo sa trápia kvôli aktuálnej situácii, že sú tu pre nich, aby im pomohli.”

 

 

“Dospelí môžu súcítiť so skutočnosťou, že deti sa cítia oprávnene nervózne a utrápene ohľadom COVID19. Uistite svoje deti, že choroba spôsobená COVID19 infekciou má vo všeobecnosti mierny priebeh, najmä pre deti a mladých ľudí,” hovorí. Je tiež dôležité pamätať si, že mnohé zo symptómov COVID19 možno liečiť. “Tu im môžeme pripomínať, že existuje mnoho účinných spôsobov ako seba aj iných chrániť, a síce často si umývať ruky, nechytať si tvár a dodržiavať odstup medzi ľuďmi.”

“Ďalšia vec, ktorú môžeme robiť, je vlastne pomáhať im pozerať sa na veci aj zo širšia. Povedať im: “Pozri, viem, že cítiš úzkosť pri pomyslení na to, že sa nakazíš koronavírusom, ale dôvodom, prečo od Teba žiadame, aby si dodržiaval všetky tieto veci- umýval si ruky, zostal doma- je tiež to, že sa zaujímame a staráme aj o ďalších členov našej spoločnosti. Myslíme na ľudí okolo seba.”

  1. Dodržiavajte rutinu

“Deti potrebujú schému dňa. Bodka. A čo všetci musíme urobiť veľmi rýchlo, je vymyslieť úplne novú schému, aby sme sa všetci cez tieto dni dostali. “hovorí doktorka Damour. „Dôrazne odporúčam, aby sa rodičia ubezpečili, že každý deň je naplánovaný - to môže zahŕňať aj čas, kedy sa dieťa môže dostať k svojmu telefónu a byť v kontakte so svojimi priateľmi, ale mal by byť tiež vyhradený čas bez technológií a čas na domáce práce. Je potrebné myslieť na to, aké hodnoty vyznávame a musíme si vybudovať systém, ktorý to bude odrážať. Pre naše deti bude veľkou úľavou mať pocit predvídateľného dňa a vedomosť, kedy je priestor na prácu a kedy na hru.“

Doktorka Damour navrhuje zapojiť aj Vaše deti. „Deti vo veku 10- 11 rokov a staršie by som oslovila, aby uvedený systém- štruktúru dňa sami navrhli. Poskytnite im náčrt vecí, ktoré by mali byť súčasťou ich dňa, a potom pracujte s tým, čo vytvoria. “ Pokiaľ ide o mladšie deti, „podľa toho, kto na nich dohliada (uvedomujem si, že nie každý rodič bude doma, aby to urobil), usporiadajte ich deň tak, aby sa všetky veci, ktoré je potrebné urobiť, urobili skôr než čokoľvek iné: všetky ich úlohy do školy a ich domáce práce. Pre niektoré rodiny bude vykonávanie uvedeného na začiatku dňa fungovať najlepšie. Iné rodiny môžu zistiť, že to môže fungovať dobre, keď deň začnú o niečo neskôr, po dlhšom spánku a spoločných rodinných raňajkách.“ V prípade rodičov, ktorí počas dňa nemôžu dohliadať na svoje deti, sa odporúča preskúmať s opatrovateľmi detí spôsoby, ako vytvoriť schému dňa, ktorý/á najlepšie funguje.

  1. Umožnite deťom prežívať ich pocity

S uzatvorením škôl prichádzajú zrušené školské hry, koncerty, športové zápasy a aktivity, z čoho sú deti mimoriadne. Pravidlom číslo jeden je podľa doktorky Damour nechať deti byť smutnými. „V rámci života adolescenta sa jedná o veľké straty. Je to pre nich väčšie sklamanie než pre nás, ktorí tieto mimoriadne opatrenia vnímame v kontexte nášho života a skúseností.  Podporte, očakávajte a považujte za prirodzené, že sú veľmi smutní a frustrovaní týmito stratami. “ Práve v pochybnostiach sú empatia a podpora cestou.

  1. 4. Porozprávajte sa s nimi o tom, čo počujú (k tejto téme)

O chorobe COVID-19 spôsobenej novým koronavírusom koluje mnoho dezinformácií. „Zistite, čo Vaše dieťa počuje alebo čo považuje za pravdivé. Nestačí len povedať dieťaťu presné fakty, pretože ak si vybrali niečo, čo je nepresné, ak neprídete na to a priamo sa nebudete zaoberať nedorozumením, deti môžu skombinovať nové informácie, ktoré im poskytnete a staré informácie, ktoré majú. Zistite, čo Vaše dieťa už vie, a začnite odtiaľto, aby ste ich dostali na správnu cestu. “

Ak máte otázky, na ktoré nemôžete odpovedať, namiesto hádania ich využite ako príležitosť na spoločné preskúmanie odpovedí. Na získavanie informácií použite webové stránky dôveryhodných organizácií ako UNICEF a Svetovej zdravotníckej organizácie. (Pozn. prekladateľa: Konzultujte oficiálne webové stránky vlády SR a Úradu verejného zdravotníctva SR.)

Mnoho detí čelí šikanovaniu a zneužívaniu v škole alebo online kvôli ochoreniu COVID-19. Je dôležité, aby Vaše deti vedeli, že ste vždy pre nich, v prípade, ak sa stanú obeťou šikanovania. „Zapojenie nezúčastnených je najlepším spôsobom, ako sa vysporiadať so šikanovaním,“ hovorí doktorka Damour. „Nemožno očakávať, že deti, ktoré sú obeťou šikanovania budú konfrontovať agresorov, mali by sme ich skôr povzbudiť, aby sa obrátili na priateľov alebo dospelých so žiadosťou o pomoc a podporu.“

  1. Vytvorte príjemné rozptýlenia

Pokiaľ ide o spracovanie ťažkých emócií, „vezmite podnety od Vášho dieťaťa a skutočne premýšľajte o vyvážení rozprávania o pocitoch s hľadaním rozptýlenia a umožňujte takéto rozptýlenie, keď deti potrebujú úľavu od pocitov rozrušenosti.“ Každých pár dní hrajte hry spoločne s rodinou alebo spolu varte. Doktorka Damour využíva večeru na spojenie so svojimi dcérami. „Rozhodli sme sa, že každú večer budeme mať každý večer tímy na prípravu večere.“

Tínedžerom umožnite prístup do „sveta obrazoviek“, avšak nie bezbrehý. Doktorka Damour odporúča, aby ste boli v kontakte so svojím tínedžerom a povedali mu/jej,  že chápete, že majú trávenie svojho voľného času vo vlastných rukách, no nie je dobrý nápad mať neobmedzený prístup k obrazovkám alebo sociálnym médiám. "Spýtajte sa svojho tínedžera, ako by sme to mali zvládnuť?" Nabádajte ho/ju, aby prišiel s konkrétnym návrhom a potom mu dáte vedieť, čo si o tom myslíte.“

  1. Pozorujte svoje vlastné správanie

„Rodičia sú samozrejme tiež nervózni a naše deti od nás preberajú emocionálne podnety,“ vysvetľuje doktorka Damour. „Chcela by som požiadať rodičov, aby urobili, čo môžu, aby zvládli svoju úzkosť vo svojom vlastnom čase a aby svoje deti neznepokojovali (a nezdieľali s nimi ich strach). Môže to znamenať, že budete disponovať emóciami, ktoré môžu byť niekedy zložité, obzvlášť ak ich cítite značne intenzívne.“

Deti sa spoliehajú na svojich rodičov, aby im poskytli pocit bezpečia. „Je dôležité, aby sme si pamätali, že ony (deti) sú akoby pasažieri a my sme tí, ktorí šoférujú motorové vozidlo. Čiže aj keď cítime úzkosť, nemôžeme dovoliť, aby sa cítili inak než pasažieri, ktorí sa počas jazdy cítia v bezpečí."

Záleží nám na Vás

Preto chceme, aby ste boli informovaný. Prihláste sa do nášho newslettra a budete ako prvý vedieť o akciách a novinkách.

Poskytnutím e-mailovej adresy súhlasíte so zasielaním informácii o novinkách, produktoch prostredníctvom newsletteru a oboznámili ste sa s podmienkami Ochrany osobných údajov Národného koordinačného strediska. Národné koordinačné stredisko bude konať spôsobom, ktorý neodporuje zákonu o ochrane osobných údajov ani iným všeobecne záväzným právnym predpisom a ani ich nebude obchádzať.

Adresa

MPSVR SR
Špitálska 4, 6, 8
816 43 Bratislava

Prihlásenie pre koordinátorov

Registrácia